Σκάνδαλο με τη διάνοιξη σήραγγας 186 μέτρων στον σταθμό Κατεχάκη με λάθος προδιαγραφές, κατά παράβαση της μελέτης
Από τον Βασίλη Γαλούπη
Είναι το πιο επικίνδυνο για τους πολίτες υπουργείο της κυβέρνησης. Οι υπουργοί και οι υφυπουργοί στο Μεταφορών κάνουν εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια ό,τι μπορούν για να διώξουν τους φορολογουμένους από τρένα, μετρό, ηλεκτρικό, λεωφορεία, τρόλεϊ. Και επιβεβαιώνουν την ανικανότητά τους επί σχεδόν καθημερινής βάσης πια.
Αντί μετά τα Τέμπη να έχουν γίνει στοιχειώδεις βελτιώσεις, έχει διαλυθεί όλο το σύστημα συγκοινωνιών της χώρας. Λεωφορεία αρπάζουν φωτιά εν κινήσει, βαγόνια βγάζουν καπνούς, σταθμάρχες κάνουν διαλόγους που σοκάρουν, στον προαστιακό δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, συρμοί μετρό τίθενται εκτός λειτουργίας εν ώρα δρομολογίων. Μόνο από τύχη δεν έχουμε θρηνήσει κι άλλους νεκρούς.
Τώρα πληροφορηθήκαμε το εξωφρενικό: ότι στην Κατεχάκη, κάτω από τον πλέον πολυσύχναστο δρόμο και από νοσοκομεία, άνοιξε μια σήραγγα για το μετρό που δεν έπρεπε, χωρίς τον προβλεπόμενο τρόπο και δίχως να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα ευστάθειας. Επί έξι μήνες όλοι κοιμόντουσαν τον ύπνο του δικαίου σε βάρος των φορολογούμενων που χρυσοπληρώνουν τα επικίνδυνα έργα. Ο υφυπουργός Ταχιάος, αντί να στείλει στον εισαγγελέα την υπόθεση άμεσα και να παραιτηθεί επειδή δεν είχε ιδέα τι συνέβαινε μέχρι να γίνει επερώτηση στη Βουλή, μίλησε για… ΕΔΕ και, μάλιστα, κατόπιν ανασχηματισμού, προκειμένου να γλιτώσει, κουτοπόνηρα, την αποπομπή. Αν, όμως, δεν είχε γίνει η σχετική ερώτηση από το ΚΚΕ στις αρχές Μαρτίου, ο Ταχιάος ούτε ΕΔΕ θα έκανε αυτοβούλως, όπως υποσχέθηκε χθες, ούτε κατά εταιριών θα έβαλλε ούτε θα κοινοποιούσε στους φορολογουμένους τι συμβαίνει κάτω από τα πόδια τους.
Παράβαση της μελέτης
Προχθές το βράδυ έσκασε σαν βόμβα ότι σκάφτηκε κατά λάθος -ή, ακριβέστερα, κατά παράβαση της μελέτης- μια σήραγγα 186 μέτρων για το μετρό στην Κατεχάκη. Ο Ταχιάος απάντησε σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Χρήστου Κατσώτη με θέμα «Προβλήματα ασφαλείας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4 του μετρό». Ο βουλευτής του ΚΚΕ έθιξε «την παράβαση της σχετικής μελέτης από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ – GHELO – ALSTOM, στην οποία δούλευαν για έξι μήνες με δύο βάρδιες εργαζόμενοι, ενώ εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές». Ο Νίκος Ταχιάος ανέφερε ότι, μόλις έγινε αντιληπτή η παράβαση, δόθηκε εντολή για την αποκατάσταση του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης, με βάση την εγκεκριμένη μελέτη. Ως προς την καθυστέρηση εκ μέρους της επιβλέπουσας Ελληνικό Μετρό να διαπιστώσει το πρόβλημα, επιχείρησε να μεταφέρει τις ευθύνες λέγοντας πως το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει παραπάνω, επικαλούμενος την ύπαρξη των εποπτευόντων οργάνων.
Ακολούθησε χθες ένα αλαλούμ ανικανότητας με δηλώσεις επί δηλώσεων και ανακοινώσεις μετάθεσης ευθυνών, ως είθισται στις μπανανίες, από κυβερνητικά στελέχη και εμπλεκόμενες εταιρίες. Σε μια μέρα, μάλιστα, που ο Μητσοτάκης είχε επισκεφθεί το υπουργείο Μεταφορών για να εκπέμψει τα βαρετά πια fake news του για το… 2027 σε πανελλήνια μετάδοση, δίχως να ψελλίσει κουβέντα για το φιάσκο. Ο Ταχιάος έπιασε στασίδι στον Σκάι αντί να πάει σπίτι του. Δηλώνοντας ότι η «Ελληνικό Μετρό δεν είχε στα χέρια της μελέτη που να επιβεβαιώνει ότι η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν ασφαλής», ενώ «αυτή η σήραγγα κατασκευάζεται με άλλη μέθοδο, όχι με μετροπόντικα, αλλά με τη νέα αυστριακή, και άλλαξε τη μεθοδολογία».
Θέση πήρε και η εταιρία ΑΒΑΞ που τα βλέπει όλα ορθά από την πλευρά της: «Η διάνοιξη βοηθητικής σήραγγας 186 μ., η οποία ενώνει την κύρια σήραγγα του μετρό με τον επίσταθμο που κατασκευάζεται στο Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, προβλέπεται από τις εγκεκριμένες μελέτες του έργου». Τόνισε, όμως, ότι «από την αλληλογραφία τής αναδόχου με την Ελληνικό Μετρό Α.Ε. προέκυψε διαφορετική προσέγγιση αποκλειστικά και μόνο αναφορικά με την αλληλουχία των εργασιών εκσκαφής».
Ποια είναι η αλήθεια
Κανείς από τους εμπλεκομένους δεν είναι σε θέση να εγγυηθεί ζητήματα ασφαλείας, διότι γνωρίζουμε επακριβώς και πληρώνονται με βαριές τραγωδίες πώς λειτουργούν το ελληνικό κράτος και οι συνεργαζόμενες μαζί του εταιρίες. Προληπτικά από χθες όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές έσπευσαν να μετακυλίσουν τις ευθύνες τους. Πού κρύβεται η αλήθεια; Στην έρευνά μας βρήκαμε ξανά τον Κώστα Αχ. Καραμανλή στον οποίο η Δικαιοσύνη επιτρέπει να παριστάνει τον «ατσαλάκωτο» βουλευτή. Τον Ιούνιο του 2021 υπεγράφη η σύμβαση για τη γραμμή 4 του μετρό με την ένωση ΑΒΑΞ Α.Ε. – GHELLA SpA – ALSTOM Transport S.A, παρουσία του πρωθυπουργού και του Κ. Αχ. Καραμανλή.
Στη σύμβαση προβλεπόταν και η κατασκευή δύο επίσταθμων της γραμμής, η μία μετά τον σταθμό Γουδή (κάτω από τη Λεωφ. Κατεχάκη). Συνολικά η γραμμή 4 έχει προϋπολογισμό ύψους 3,8 δισ. ευρώ, μήκος 38 χιλιομέτρων και 35 νέους σταθμούς. Μέχρι τα τέλη του 2023 η ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών είχε ήδη οδηγήσει σε 12μηνη καθυστέρηση. Όμως υπήρξε ένα βασικό κίνητρο που έχει δώσει από το 2022 ο Κώστας Καραμανλής, όταν ξέσπασε το Ουκρανικό. Η κοινοπραξία υπήχθη, λόγω των ενστάσεων, στις πρόνοιες του νόμου του 2022, περί πριμ 5% για την έγκαιρη παράδοση έργων. Έτσι, στο τέλος του 2023, και παρά τη γενική καθυστέρηση, είχε ήδη εισπράξει ποσό ύψους 57,7 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ.
Αυτό σημαίνει ότι μια ταχεία διεκπεραίωση υποέργου, όπως για παράδειγμα η συγκεκριμένη βοηθητική σήραγγα στην Κατεχάκη, δίνει μπόνους 5%. Κατά παράβαση των προϋποθέσεων της σύμβασης η κοινοπραξία ολοκληρώνει το συγκεκριμένο έργο όσο οι αρμόδιοι για την επίβλεψη απλά τσέπωναν τους μισθούς τους χωρίς να βλέπουν καν τι γίνεται, και το υπουργείο Μεταφορών – Υποδομών έκανε πως κοιμάται τον ύπνο του δικαίου. Πρόκειται για καραμπινάτο σκάνδαλο σε βάρος του Έλληνα φορολογουμένου με ένα έργο αμφίβολης στατικότητας, που έγινε κατά παρέκκλιση της σύμβασης με το Δημόσιο. Η κυβέρνηση ας φερθεί έστω μια φορά υπεύθυνα απέναντι στους πολίτες κι ας οδηγήσει όλους τους εμπλεκομένους στη Δικαιοσύνη.
Δημοσιεύεται στη «δημοκρατία»
Έχετε ψάξει ποτέ το παρελθόν του Ταχιαου; Είναι ο πιο αποτυχημένος πολιτευτής όλων των εποχών. Δεν κατάφερε ποτέ να γίνει δήμαρχος ή βουλευτής και πάντα οι κυβερνήσεις της ΝΔ τον “τακτοποιουν” σε διάφορα πόστα στα οποία μονίμως τα κάνει σκ… καταλάβατε. Με λίγα λόγια υπουργοποιουν ή τους πιο άχρηστους ή τους πιο ηλιθιους ή τους πιο απατεώνες. Η συνδυασμούς όλων αυτών, όπως πχ με τον Αρίστο που έφυγε νύχτα.