Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ΜΕΤΡΟΝΟΜΟΣ το νέο βιβλίο του Ηλία Βολιότη Καπετανάκη «Μάγκες Αλήστου Εποχής 24+1 ρεμπέτικα πορτρέτα». Οι βάρδοι του ρεμπέτικου τραγουδιού αφηγούνται την Ιστορία του με πρωτότυπες βιογραφίες και πλήθος μοναδικών φωτογραφιών και άλλων ντοκουμέντων. Σε μια καλαίσθητη έκδοση αναπαριστούν την θρυλική εποχή, που τα μελωδικά της καλούδια εμπνέουν και τα τωρινά μεγάλα βάσανα, καλούν να πούμε και τα δικά μας τραγούδια απαντοχής και αισθητικής ανάτασης. «Μάγκες Αλήστου Εποχής. 24 και 1 ρεμπέτικα πορτρέτα» ξανά στα βιβλιοπωλεία. Μισόν αιώνα συμπληρώνει ο Ηλίας Βολιότης Καπετανάκης στην δημοσιογραφία και στην λαογραφική έρευνα. Πέρασαν 20 χρόνια από την πρώτη έκδοση, που σηματοδοτούσε και την αυλαία της καρπερής εκδοτικής διαδρομής του «Μετρονόμου». Εξαντλημένο για πάνω από 15 χρόνια το βιβλίο.
Τυπικά μόνο τρίτη έκδοση, πρόκειται για εξ υπαρχής εργασία εμπλουτισμένη με τα καινούρια ευρήματα της έρευνας των τελευταίων δεκαετιών, νέο σκληρό εξώφυλλο κι οπισθόφυλλο, καλλιτεχνική επιμέλεια Δημήτρη Κατσουλάκου. Σαν γλαφυρή ταινία παρελαύνουν δημιουργοί, έργα, κοινωνικές συνθήκες, ολόκληρη, αλησμόνητη εποχή. Όχι ως μουσειακή αναπόληση αλλά με πρίσμα την σύγχρονη αναζήτηση-ψυχαγωγία. Σκόρπια, ευτυχώς όχι λίγα, συναπαντήματα με σκονισμένες αλλοτινές εικόνες, κάδρα με πρόσωπα θρυλικά μα τόσο άγνωστα στον πλατύ κοινό. «Μάγκες Αλήστου Εποχής» που γαλούχησαν με τραγούδια, προίκισαν τον κόσμο όλο με το πιο όμορφο στον 20ό αιώνα έργο μελωδικού πολιτισμού. Σπονδή στην μνήμη όσων τ’ άσματα είναι πάντα στα χείλη, κυρίως στην καρδιά μας μα πέπλο λήθης σκέπασε τον βίο και την πολιτεία τους. Λες και έζησαν σε αρχαίο και όχι σύγχρονο καιρό.
Σημειώνει στον πρόλογο ο Η. Βολιότης-Καπετανάκης: «Πρωτόπαιχτες μονογραφίες με τον δοκιμασμένο τρόπο της αδρής αφήγησης, που φέρνει την αμεσότερη μέθεξη. Στοχεύουν το ταξίδι σε γκαστρωμένα χρόνια που τα αιώνιά τους παιδιά είναι πλοίο για να μην πνιγούμε στο λαμπερό τίποτα, κατάρτι να ανοίξουμε και τα δικά μας πανιά στην φουσκοθαλασσιά της κοινωνίας και της τέχνης. Εικόνες όμορφες θα… δείτε και όχι αγιογραφίες σε εποχή, που είναι πληγή λευκώματα με προχρονολογημένες αναμνήσεις και κούφιες αποθεώσεις. Σάρκινες προσωπικότητες και όχι εικονική πραγματικότητα. Με τις αδυναμίες τους κυρίως, γιατί όσο μεγαλύτερα πάθη, βάσανα και κουσούρια τόσο πιο ωραίο, διαχρονικό έργο, αρκεί μοναδικό ταλέντο να τα γονιμοποιεί. Ό,τι σπανίζει σήμερα»;
Διόλου τυχαία το βιβλίο ξεκινά με τον «πατριάρχη» Μάρκο Βαμβακάρη, από την γενέτειρά του και αφήγηση του γιου του Στέλιου πώς ο πατέρας του με το μπουζούκι ζωγράφιζε τους πίνακες της ζωής του. Πρωτοδημοσίευτα στοιχεία για μερακλήδες, που άλλαξαν την λαϊκή μουσική: Ανέστος Δελιάς, Στράτος Παγιουμτζής, Γιώργος Κάβουρας, Βαγγέλης Παπάζογλου. Οι τελευταίες συναυλίες του Γιώργου Θεολογίτη-Κατσαρού. Η αλήθεια για την «Συννεφιασμένη Κυριακή» του Βασίλη Τσιτσάνη, μελωδικές μεταλλάξεις του Απόστολου Καλδάρα. Ο τρυφερός καϊξής Απόστολος Χατζηχρήστος, το βιολί του «ρεμπέτικου» Δημήτρης Σέμσης-Σαλονικιός. Μοναδικοί τραγουδιστές: Πρόδρομος Τσαουσάκης, Στέλλα Χασκίλ, Γιάννης Μπαξεβάνης, Κώστας Τσανάκος, σφράγισαν τραγούδια με την φωνή τους. Ο θρυλικός λυράρης Ανδρέας Ροδινός και ο σύντεκνος Στέλιος Φουσταλιέρης. Ο ευπατρίδης Γιώργος Μητσάκης, οι «ξεχασμένοι» Κώστας Κανούλας, Σταύρος Παντελίδης, Τόλης Εσδράς. Οικογένειες μουσικών χάραξαν με το παίξιμό τους την λαϊκή μούσα, Μανώλης και Ευαγγελία Μαργαρώνη. Ο Σπύρος Καλφόπουλος τελευταίο άστρο πριν το ινδικό σκοτάδι, ο σαρκαστικός Χοντρο-Νάκος. Η πρόσφατη ανακάλυψη: Γιώργος Μακαρόνας. Δεν λείπουν τα μεράκια της θρυλικής «Σκάλας» του Μιλάνου στον Βόλο. Επίλογος με τον πρωτοπόρο του ραδιοφώνου Γιώργο Κοντογεωργίου.