Στροφή σε φθηνότερα προϊόντα

Ερευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ για τον τζίρο των εορτών. Αυξημένη επισκεψιμότητα στα καταστήματα, με λιγότερες σακούλες. Αυξημένες πωλήσεις, αλλά όχι αρκετές για να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα

Θετικά, αλλά όχι εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα του τζίρου των εορτών, όπως καταγράφηκαν από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, καθώς το 45% των επιχειρήσεων κατέγραψε υψηλότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι και το 39% δήλωσε πως παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Σπύρος Καφούνης, υπογράμμισε ότι «το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ αποτύπωσε αυτό που τελικά όλοι βλέπαμε στην αγορά: αυξημένη επισκεψιμότητα με λιγότερες όμως σακούλες στους δρόμους, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα. Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κ.λπ.».

Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα στοιχεία της έρευνας, για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.

Μέτρια ικανοποίηση

Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις (43%) εμφανίζονται από πολύ/έως πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ περίπου οι μισές (46%) παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες.

Σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο, φέτος, για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%) η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο. Το 51% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις μείωσε τις τιμές των προϊόντων από 11% έως 20%. Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής.

Για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές. Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025. Μία στις τρεις επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).

Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί το ότι η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, ανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης. Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.

Δημοσιεύεται στη «δημοκρατία»

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Γιατί η Γροιλανδία είναι πολύφερνη νύφη

Θα τεθεί η Γροιλανδία υπό αμερικανική σημαία; Τις τελευταίες εβδομάδες, ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει περάσει στην επίθεση...

Επιτέλους, η Ευρωπαϊκή Ενωση βάζει «στοπ» στο «Turkaegean»

Σχεδόν δύο χρόνια μετά την ελληνική προσφυγή και τέσσερα χρόνια από την αρχή του σκανδάλου, με απόφαση του Γραφείου...

Περιορισμοί στη ναυτιλία και «Κέντρο Κυρώσεων»

Ίδρυση εποπτικού «Κέντρου Κυρώσεων» για την αυστηρή τήρηση των μέτρων κατά της Μόσχας ζητεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την...

Γιατί το τέλος των μετρητών δεν είναι μια… καλή εξέλιξη

«Σουηδία, η χώρα που σταματά να χρησιμοποιεί μετρητά. Πώς επηρεάζονται όσοι κινούνται με φυσικό χρήμα» είναι ο τίτλος είδησης...