Του Ιωάννη Χατζηθεοδοσίου*
Μπαίνουμε πλέον και επίσημα στη χριστουγεννιάτικη περίοδο, καθώς σήμερα ξεκινά και το εορταστικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων. Ως άνθρωποι της αγοράς είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία της το επόμενο διάστημα – συγκρατημένα όμως εξαιτίας των πολλών και σύνθετων προβλημάτων που απασχολούν και τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Είναι γεγονός ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που στηρίζουν μεγάλο μέρος του τζίρου τους στην εορταστική περίοδο και θεωρούμε δεδομένο ότι για τις επόμενες εβδομάδες θα καταγραφεί μία σχετική ανάκαμψη. Θα παίξει σημαντικό ρόλο σε αυτό και η καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων στον ιδιωτικό τομέα.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν αναμένουμε την αγοραστική κίνηση παρελθόντων ετών, καθώς παραμένει το μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία μεγάλη έρευνα που έκανε η Opinion Poll για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, πριν από λίγες εβδομάδες, το 96,1% των ερωτηθέντων απαντά ότι η ακρίβεια τους απασχολεί πολύ και αρκετά, ενώ λόγω των αυξήσεων οι πολίτες προχωρούν σε μείωση κάποιων αγορών ή επιλογών ή σε κάποια έξοδα. Το 88,4% συνολικά δηλώνει ΝΑΙ και ΜΑΛΛΟΝ ΝΑΙ στη μείωση εξόδων στη διασκέδαση, ψυχαγωγία, το 89% στην αγορά ρούχων και υποδημάτων, το 86,3% στην κατανάλωση ενέργειας, το 77,2% στην αγορά τροφίμων.
Άρα βλέπουμε ότι σε ένα μεγάλο μέρος του επιχειρείν οι πολίτες αναγκάζονται να μειώσουν κατά πολύ την κατανάλωση που έκαναν, εξαιτίας της μειωμένης αγοραστικής τους δυνατότητας και των ανελαστικών εξόδων τους. Πώς να αγοράσει κάποιος ένα δώρο για κάποιο φιλικό πρόσωπο, όταν ξέρει ότι θα έρθει αυξημένος λογαριασμός ρεύματος; Είναι επόμενο λοιπόν να προηγηθεί η κάλυψη βασικών αναγκών και, αν υπάρξει η οικονομική δυνατότητα, τότε οι πολίτες θα προχωρήσουν και σε άλλες αγορές.
Μέτρα όπως «καλάθι των Χριστουγέννων» και «καλάθι του Αϊ-Βασίλη», εκτιμώ ότι μπορεί να βοηθήσουν κάποιους οικονομικά αδύναμους συμπολίτες μας, όμως δεν μπορούν να λύσουν το πρόβλημα της ακρίβειας. Γιατί αν ήταν έτσι, θα είχε αντιμετωπιστεί με το market pass, που ήταν σε εφαρμογή μέχρι πριν από λίγους μήνες. Παράλληλα, επειδή τέτοια μέτρα ουσιαστικά «σπρώχνουν» τους καταναλωτές προς συγκεκριμένες επιχειρήσεις, όπως τα σούπερ μάρκετ, μοιραία κάποιες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δέχονται ακόμα ισχυρότερες πιέσεις.
Το ζητούμενο για όλους τους μικρομεσαίους είναι επιτέλους να ληφθούν μέτρα που θα οδηγούν σε ουσιαστική αντιμετώπιση της ακρίβειας, όπως μείωση ΦΠΑ σε βασικά αγαθά και μείωση ΕΦΚ στα καύσιμα, ώστε να ανακουφιστούν νοικοκυριά και να κινηθεί περισσότερο η αγορά.
* Πρόεδρος ΕΕΑ και Επίτιμος Διδάκτορας ΠΑ.ΠΕΙ.
Σωστό αυτό αλλά έχει νόημα όταν συνδυάζεται με το ποιες κρατικές δαπάνες θα πρεπει να κοπούν.
Μεγάλο κράτος όπως το θέλει η “δεξιά” μας με μικρούς φόρους δεν γίνεται.