Διαγκωνισμός για το ποιος θα πρωτοφωτογραφηθεί με φόντο τα αεροσκάφη F-35 και με παράγοντες και στελέχη της Lockheed Martin, κάνουν το ΓΕΕΘΑ και το ΥΠΕΘΑ. Την αρχή έκανε ο Κ. Φλώρος, κατά την επίσκεψή του στις ΗΠΑ
Μπορεί το αεροσκάφος 5ης γενιάς, F-35, να έχει επικριθεί τόσο για το υψηλότατο κόστος του όσο και για τα τεχνικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ως οπλικό σύστημα ακόμα και από την Επιτροπή Άμυνας της αμερικανικής Βουλής των Αντιπροσώπων, στην έκθεσή της πέρυσι το Φθινόπωρο, ωστόσο δεν ιδρώνει το αυτί των Ελλήνων αξιωματούχων.
Προκειμένου να «τρέξουν» την αγορά του αεροσκάφους από την Ελλάδα (20 + 20 option), εάν είναι δυνατόν και πριν τις εκλογές, είτε αυτές γίνουν το Φθινόπωρο, είτε του χρόνου, έχουν αποδυθεί σε ένα χορό διαφήμισης και επικοινωνιακών τρικ, προκειμένου να πείσουν την κοινή γνώμη ότι η συγκεκριμένη αγορά είναι επιβεβλημένη εδώ και τώρα.
Κι ας εκτιμά το υπουργείο Οικονομικών ότι δεν πρόκειται να υπάρξει δημοσιονομικό «παράθυρο» πριν από το 2029, εξαιτίας του δεδομένου ότι οι προϋπολογισμοί μέχρι τότε έχουν «φουσκώσει» από τις μεγάλες εξοπλιστικές αγορές. Αγορές που εν πολλοίς γίνονται σε συνθήκες πλήρους αδιαφάνειας.
Πάρτι εξοπλιστικών αγορών – μαμούθ σε συνθήκες πλήρους αδιαφάνειας
Βέβαια, η επιμονή για να «ψωνίσει» η Ελλάδα το F-35 δεν είναι καινούργια. Η Lockheed Martin, διά του αντιπροσώπου της στην Ελλάδα, Ντένι Πλέσσα, εδώ και χρόνια εκδηλώνει δημόσια αυτή την επιθυμία της. Και δεν είναι μόνο η ΝΔ που επιμένει. Όταν ήταν υπουργός Άμυνας ο Πάνος Καμμένος, επίσης προσπαθούσε να προωθήσει τη δέσμευση της χώρας μας για αυτή την αγορά.
Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τα Επιτελεία και κυρίως το ΓΕΑ εκτιμούσαν ότι η εκδοχή αυτή πρέπει να εξεταστεί όταν έρθει η ώρα της. Την οποία εκτιμούσαν περί το 2025, και αφού προηγουμένως είχε γίνει ο άκρως αναγκαίος εκσυγχρονισμός των ελληνικών F-16 σε Viper. Πρόγραμμα, το οποίο «τρέχει».
Έτσι, η Αθήνα τώρα έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την απόκτηση του αεροσκάφους, F-35, προς τις ΗΠΑ.
Και επίσημα το αίτημα της Ελλάδας στις ΗΠΑ για τα F-35
Να σημειωθεί, ωστόσο, πως το F-35, όπως η ίδια η Βουλή των Αντιπροσώπων έχει επισημάνει στην έκθεσή της, αντιμετωπίζει τεχνικά προβλήματα, ενώ έχει απορροφήσει δυσανάλογα μεγαλύτερα ποσά σε σχέση με το αποτέλεσμά του ως οπλικό σύστημα. Η Επιτροπή Άμυνας, μάλιστα, έχει προειδοποιήσει με «ποινές» και «πρόστιμα» την κατασκευάστρια Lockheed Martin εάν δεν δώσει το «προϊόν» που έχει υποσχεθεί.
Κοντολογίς, το F-35 θεωρείται ως «τέλειο όπλο» περισσότερο σε επίπεδο διαφήμισης, παρά στην πραγματικότητα. Εκτιμάται, πάντως, ότι εξελισσόμενο μέσα από τη χρήση του, τα επόμενα χρόνια, τουλάχιστον από το 2025 και μετά, ενδεχομένως θα είναι ένα ικανό οπλικό σύστημα.
Ως εκ τούτου, είναι απορίας άξια η πρεμούρα της ηγεσίας του υπουργείου Άμυνας και του ΓΕΕΘΑ να αποκτήσει εδώ και τώρα αυτό το όπλο η Ελλάδα, και μάλιστα να διαγκωνίζονται οι αξιωματούχοι τους για το ποιος θα πρωτοφοτογραφηθεί με φόντο το αεροσκάφος και τα στελέχη της Lockheed Martin.
Κάτι που ξεκίνησε ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Κώστας Φλώρος, ο οποίος ευρισκόμενος στις ΗΠΑ, έσπευσε να φωτογραφηθεί, μαζί με τον Ν. Πλέσσα και άλλα στελέχη της αμερικανικής εταιρείας, μπροστά από το F-35.
Έπεται τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Άμυνας, και επίσκεψη του υπουργού, Νίκου Παναγιωτόπουλου, στις ΗΠΑ, οπότε θα συναντηθεί με τον ομόλογό του, Λόιντ Όστιν, ο οποίος τώρα συνοδεύει τον Τζο Μπάιντεν στο Ισραήλ. Να υποθέσουμε ότι και ο υπουργός Άμυνας θα σπεύσει να φωτογραφηθεί με φόντο το F-35 ή θα αποφύγει τις κακοτοπιές;
Να σημειωθεί ότι την προηγούμενη εβδομάδα, ο Κ. Φλώρος είχε σειρά συναντήσεων με εκπροσώπους πολεμικών βιομηχανιών στο ΓΕΕΘΑ (της Lockheed Martin και ισραηλινών εταιρειών), όπου και φωτογραφίστηκε μαζί τους, για να ανεβάσει στη συνέχεια τις φωτογραφίες στα social media. Τόσο οι επαφές του, όσο πολύ περισσότερο οι αναρτήσεις του, διόλου θετικά σχόλια συγκέντρωσαν.
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται τέτοιος διαγκωνισμός στα… σύνορα Χολαργού – Παπάγου. Ακόμα και στην περίπτωση του εκσυγχρονισμού των F-16 σε Viper, κάτι που είχαν συμφωνήσει Τσίπρας – Τραμπ, ο ένας μετά τον άλλον έσπευδαν στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, τον Φεβρουάριο του 2021, προκειμένου να φωτογραφηθούν με το πρωτότυπο του αναβαθμισμένου F-16V (Viper).
Auto stop σε F-35 🙂
Il fait de l’ auto stop…
Θέλουν να αγοράσουμε ένα αεροπλάνου με τεράστιο ωριαίο κόστος πτήσης, μικρού επιχειρησιακού οφέλους και χωρίς την αναγκαία υποστήριξη. Ίσως στοχεύουν στους εχθρούς του ΝΑΤΟ και όχι στην άμυνα της χώρας.
Θυμίζει προεκλογική εκστρατεία στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, ο τότε υπουργός αμύνης Ευάγγελος Αβέροφ πήγε στο εργοστάσιο της ΕΑΒ για εγκαίνια. Μπήκε το αεροπλάνο στο υπόστεγο, στήθηκαν κάμερες και φωτογράφοι απέναντι από τον μοναδικό τοίχο που είχε το κτίριο ( αν τις είχαν στήσει απέναντι, θα υπήρχε το βουνό για φόντο). Έπεσαν οι λόγοι, βγήκαν οι φωτογραφίες του αεροπλάνου μέσα στο εργοστάσιο, τραβήχτηκαν τα βίντεο, έφυγε ο κόσμος και το αεροπλάνο γύρισε στο υπόστεγο της μονάδας του, μπορέσαμε και εμείς να συνεχίσουμε την κατασκευή του κτιρίου. Οι καιροί άλλαξαν, όχι όμως οι νοοτροπίες των ανθρώπων. Όσο για τη σοβαρότητα, απλά είναι απούσα από τέτοιες εικόνες.