Του Κωνσταντίνου Σχοινά
Αποκτήσαμε λίγες δεκαετίες νωρίτερα σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους και, όσο να πεις, κάνουμε μεγάλων αποστάσεων διαδρομές με ασφάλεια. Μεταφέραμε όλη την κακή οδηγική συμπεριφορά που μας χαρακτηρίζει εντός αστικών κέντρων, στα οποία τα (συνήθως παντελώς άδοξα) τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Ωστόσο, στις εθνικές οδούς υπάρχουν νέα αφεντικά στον τομέα της δολοφονικής συμπεριφοράς. Πρόκειται για τα εν γένει νέα αφεντικά της βόρειας χώρας, που, αφότου αγόρασαν τα περισσότερα εδαφικά «φιλέτα» της περιοχής, τώρα κάνουν την απαραίτητη επίδειξη στο δίκτυο της Εγνατίας Οδού.
Αν κινείστε κάπου ανάμεσα στην Καβάλα και την Αλεξανδρούπολη, να είστε έτοιμοι για κάποια ξαφνική επίδειξη επιτάχυνσης 0-200 χλμ./ώρα από πολυτελή αυτοκίνητα με βουλγαρικές πινακίδες. Ακόμα και αμέσως μετά τα διόδια, όταν ενδεχομένως θα κινείστε με 70-80 χλμ./ώρα, οπότε θα νομίζετε ότι η θηριώδης BMW που βλέπετε στον καθρέφτη σας έρχεται να σας λιώσει σαν γερμανικό άρμα στο Ρούπελ τον Απρίλιο του 1941. Αυτοκίνητα με τουρκικές πινακίδες δεν πάνε πίσω. Εμένα τουλάχιστον ένα εξ αυτών μου κόλλησε από πίσω εξίσου εκνευριστικά την άκρως ακατάλληλη ώρα που προσπερνούσα δύο διαδοχικά βαρέα οχήματα.
Έτσι και τους ρωτήσουμε όλους αυτούς αν θεωρούν τους ελληνικούς δρόμους περιουσία του μπαμπά τους, οπωσδήποτε θα απαντήσουν καταφατικά. Και περιουσία και… τσιφλίκι και οικόπεδο. Και το πιο ανησυχητικό είναι ότι θα έχουν κι ένα δίκιο!
Και αν κινήστε από Κοζάνη προς Ηγουμενίτσα και όχι μόνο η Εγνατία οδός μοιάζει με καρόδρομο , το αμάξι σε πολλά σημεία πάει να διαλύσει . Τα διόδια όμως διόδια.
Σε Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο μεγάλης επαρχιακής πόλης ακούς άπταιστα Αλβανικά, τη διάλεκτο των ευπαθών και ευάλωτων Ρομά, Ελληνικά με Αλβανική προφορά και (φυσικά) Ελληνικά. Πόσα προβλήματα δημιουργούν ποιοι δεν έχει κάποιος παρά να παρατηρήσει συμπεριφορές και απαιτήσεις. Συνεπώς το ζήτημα δεν εντοπίζεται μόνο στους δρόμους. Αλλού είναι μάλλον μεγαλύτερο. Αλλά σε ετούτο τον τόπο άμα δεν ανήκεις σε “τρίτες” ομάδες είσαι “δεύτερης” κατηγορίας!
Μετά τα διόδια Ωραιοκάστρου, μόλις έξω από από τη Θεσσαλονίκη, η Εγνατία είναι άθλια. Καινούργια λάστιχα αγοράζεις και χρειάζονται αλλαγή σε ένα χρόνο από τη φθορά.