Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ αποκλιμακώθηκε λόγω των τροφών για
κατοικίδια και των απορρυπαντικών. Βασικά είδη πωλούνται ακριβότερα
Μικρές αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ κατά μόλις 0,6% καταγράφει νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τον μήνα Φεβρουάριο, καθώς οι ανατιμήσεις συγκρατήθηκαν από τις μειώσεις τιμών σε ορισμένα προϊόντα.
Μια πιο προσεκτική ματιά, όμως, αναδεικνύει την ωμή πραγματικότητα. Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ συγκρατήθηκε λόγω της μείωσης τιμών στις τροφές για τα κατοικίδια και στα απορρυπαντικά. Αντίθετα, ψάρια, γάλα, κρέατα και τυριά κατέγραψαν νέα αύξηση, εκτοξεύοντας ακόμα περισσότερο τις ήδη πανάκριβες τιμές που αντικρίζουν οι Έλληνες καταναλωτές τους τελευταίους 30 και πλέον μήνες.
Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τον μήνα Φεβρουάριο, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις εξής κατηγορίες:
– Τροφές και είδη για κατοικίδια: -7,08%
– Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,58%
– Αβγά, βούτυρα, ζωμοί: -1,58%
– Αλλαντικά: -1,34%
– Είδη μιας χρήσης, οικιακά και είδη πάρτι: -1,20%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
– Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +5,47%
– Είδη πρωινού και ροφήματα: +4,55%
– Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +3,19%
– Τυροκομικά: +2,06%
– Φρέσκα κρέατα: +2%.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών και των ροφημάτων, αλλά και την κατηγορία με τα είδη πρωινού, που περιλαμβάνει και πολλά είδη με σοκολάτα. Σε σχέση με τις αυξήσεις στα θαλασσινά, είναι αποτέλεσμα της προσφοράς και της ζήτησης, με την αλίευση ανοιχτής θαλάσσης και τις ιχθυοκαλλιέργειες να επαρκούν οριακά για την κάλυψη της ζήτησης. Σε σχέση με τα τυροκομικά και τα γαλακτοκομικά πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη, λόγω της μείωσης στο ζωικό κεφάλαιο το 2024 εξαιτίας των ασθενειών των ζώων.
Το ακόμα πιο ενδιαφέρον, όμως, εντοπίζεται στα «ψιλά γράμματα» της έρευνας. Όπως αναφέρεται, «οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δωδεκάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας».
Με άλλα λόγια, όποια αποκλιμάκωση δεν έχει έρθει από παρεμβάσεις της κυβέρνησης ή από πραγματικές μειώσεις τιμών από τους παραγωγούς ή τους μεσάζοντες, αλλά από την αλλαγή μοντέλου των σούπερ μάρκετ και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία έχουν στραφεί τα τελευταία χρόνια οι καταναλωτές, καθώς είναι φθηνότερα από τα υπόλοιπα.
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ
Προϊόν | Μεταβολή |
Μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη | +5,47% |
Είδη πρωινού και ροφήματα | +4,55% |
Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά | +3,19% |
Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη | +2,82% |
Τυροκομικά | +2,06% |
Γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου | +2,02% |
Φρέσκα κρέατα | +2,00% |
Νερά, αναψυκτικά και χυμοί | +1,97% |
Ξηροί καρποί και σνακ | +1,17% |
Αλκοολούχα ποτά | +0,63% |
Είδη αρτοπωλείου και ζαχαροπλαστείου | +0,60% |
Κατεψυγμένα | +0,58% |
Τρόφιμα παντοπωλείου | 0% |
Φρέσκα φρούτα και λαχανικά | -0,28% |
Έτοιμα γεύματα | -0,55% |
Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής | -0,89% |
Βρεφικές και παιδικές τροφές | -0,97% |
Ζύμες νωπές και κατεψυγμένες | -1,09% |
Είδη μιας χρήσης, οικιακά και είδη πάρτι | -1,20% |
Αλλαντικά | -1,34% |
Αβγά, βούτυρο και ζωμοί | -1,58% |
Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού | -5,58% |
Τροφές και είδη για κατοικίδια | -7,08% |
Πηγή: ΙΕΛΚΑ
Δημοσιεύεται στη «δημοκρατία»