Του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου*
Πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι η γνωστή σε όλους πλατφόρμα Μeta, το πρώην facebook δηλαδή, εφαρμόζει καταχρηστικές πρακτικές προς όφελος της θυγατρικής εταιρίας διαδικτυακών αγγελιών Facebook Marketplace και παραβιάζει αντιμονοπωλιακούς κανόνες της Ε.Ε. και γι’ αυτούς τους λόγους επέβαλε πρόστιμο στη Meta ύψους 797,72 εκατομμυρίων ευρώ.
Μάλιστα, η επιτροπή απέδειξε ότι η πλατφόρμα στρεβλώνει τον ανταγωνισμό, συνδέοντας τις διαδικτυακές διαφημίσεις της με το κοινωνικό της δίκτυο, αποκλείοντας ταυτόχρονα τους ανταγωνιστές.
Οι πρακτικές της Meta τής παρείχαν «πλεονεκτήματα που άλλοι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτυακών αγγελιών δεν θα μπορούσαν να αντιπαρατάξουν» δήλωσε η Margrethe Vestager, εκτελεστική αντιπρόεδρος της επιτροπής, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού.
Το θέμα είναι σοβαρότατο και σχετίζεται άμεσα και με την ελληνική αγορά. Και αυτό γιατί οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις συμμετέχουν πλέον στον διεθνή ανταγωνισμό είτε άμεσα είτε έμμεσα. Αυτό, λοιπόν, που πετυχαίνει η πλατφόρμα είναι να προωθεί μία σειρά από προϊόντα τα οποία -ή παρόμοια- μπορεί κάποιος να τα βρει και στην εσωτερική αγορά και ενδεχομένως και σε ανταγωνιστική τιμή. Το πρόβλημα, όμως, εντοπίζεται στο ότι ο καταναλωτής δεν λαμβάνει αυτή την πληροφορία, αφού η πλατφόρμα ελέγχει πλήρως την πληροφόρηση. Μιλάμε, δηλαδή, για μία πλήρη στρέβλωση της αγοράς και για αθέμιτο ανταγωνισμό που «γονατίζει» τις ελληνικές ΜμΕ, που προσπαθούν μέσω του διαδικτύου να προωθήσουν τα δικά τους προϊόντα.
Δεν φτάνει, λοιπόν, που έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα κύμα ακρίβειας που συρρικνώνει τα εισοδήματα των πολιτών και μειώνει την κατανάλωση, που καλούμαστε όλοι να πληρώσουμε από τους υψηλότερους λογαριασμούς ενέργειας στην Ε.Ε., που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αγωνίζονται χωρίς τα απαιτούμενα κεφάλαια, καθώς παραμένουν αποκλεισμένες από το τραπεζικό σύστημα και από τους κοινοτικούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, που οι τράπεζες θησαυρίζουν χωρίς να στηρίζουν -ως οφείλουν- το επιχειρείν.
Πλέον η ελληνική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα βλέπει απέναντί της και τις μεγάλες πλατφόρμες που λειτουργούν αδιαφορώντας πλήρως για τους κανόνες της αγοράς. Θεός τους το κέρδος και είναι διατεθειμένες να κάνουν τα πάντα για να επιτύχουν τον στόχο τους.
Μόνη ελπίδα είναι να «ξυπνήσει», επιτέλους, η Ευρώπη και να θέσει ένα αυστηρότερο πλαίσιο που θα δίνει το δικαίωμα επαγγελματικής επιβίωσης και σε όσες επιχειρήσεις δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις πλατφόρμες. Χρειάζονται κανόνες για να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και ήδη τα ευρωπαϊκά όργανα θεωρώ ότι έχουν καθυστερήσει σημαντικά στην αυστηροποίησή τους.
Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί και η ελληνική κυβέρνηση, ασκώντας πιέσεις προκειμένου να μη μετατραπεί η αγορά σε ένα τεράστιο ολιγοπώλιο που «καταπίνει» τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
*Πρόεδρος ΕΕΑ και επίτιμος διδάκτορας ΠΑ.ΠΕΙ