Λίστα «ό,τι να ‘ναι» από το υπουργείο Ανάπτυξης! Πρόσφερε τζάμπα διαφήμιση στις πολυεθνικές τροφίμων, αν και θα κάνουν ασήμαντες μειώσεις 6%-15% σε μόλις 123 κωδικούς μηδενικής ανάγκης
Του Βασίλη Γαλούπη
Μια καλή ευκαιρία να διαφημίσει δωρεάν σε όλα τα ΜΜΕ της χώρας τις πολυεθνικές εταιρίες τροφίμων και ταυτόχρονα να τις «ξεπλύνει» για τις αυξήσεις που κάνουν αδικαιολόγητα από το 2021, προκαλώντας την οργή των καταναλωτών, βρήκε χθες η κυβέρνηση. Με ακόμα μία ιλαροτραγική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης από το 2022 και μετά, ανακοινώθηκε… πομπωδώς η αμελητέα μείωση από 6% έως 15% σε μόλις 123 κωδικούς από τα δεκάδες χιλιάδες προϊόντα που οι τιμές τους έχουν εκτοξευτεί στα σούπερ μάρκετ.
Το κωμικοτραγικό στοιχείο αυτής της αλλόκοτης λίστας είναι ότι οι περισσότεροι κωδικοί αφορούν οδοντόκρεμες και στοματικά διαλύματα, χάνζαπλαστ, σκευάσματα περιποίησης χειλιών, όπως το liposan, κέτσαπ, μαγιονέζες ή μουστάρδες και… δαμάσκηνα. Ό,τι να ‘ναι, δηλαδή. Στη λίστα της συμφοράς υπάρχει μόνος ένας κωδικός για ελαιόλαδο, αν και η τιμή του έχει διακτινιστεί και αποτελεί αγαθό πρώτης ανάγκης, κι άλλος ένας κωδικός για πυρηνέλαιο.
Επίσης από τα ζυμαρικά οι καταναλωτές θα δουν μείωση μόνο στα… κριθαράκια, ενώ τα γαλακτοκομικά, που οι τιμές τους επίσης έχουν εκτοξευτεί από το 2021 και πρέπει να βρίσκονται σε κάθε σπίτι, απουσιάζουν εντελώς. Στην εκτός τόπου και χρόνου λίστα υπάρχουν αντί για βούτυρα και γάλατα, μόνο μια κρέμα με… σόγια και μια μαργαρίνη. Και ποιος δεν θυμήθηκε το «θα το κάψουμε απόψε, κυρ Στέφανε» της Βουγιουκλάκη! Πρακτικά, αυτή η ανακοίνωση που έκανε χθες ο Τάκης Θεοδωρικάκος δεν προσφέρει τίποτα στους καταναλωτές. Οι μόνες κερδισμένες είναι οι πολυεθνικές, που διαφημίστηκαν παντού με την προώθηση των προϊόντων τους, εκ των οποίων κάποια αδιάφορα ή άγνωστα μέχρι τώρα στο κοινό, από το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης. Κάτι που δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη, αφού το e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης προσφέρει εδώ και χρόνια πρακτικά μια υπηρεσία σέρβις προωθητικών ενεργειών για τα σούπερ μάρκετ, δημοσιεύοντας τα διαφημιστικά έντυπα των προσφορών τους κάθε εβδομάδα.
Αντίθετα, το πρόχειρα φτιαγμένο e-katanalotis δεν «κρατά» τις παλιότερες τιμές, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί ανά πάσα στιγμή να δει τι τιμή είχε πριν από δύο ή πέντε και δέκα μήνες ένα προϊόν σε κάθε σούπερ μάρκετ. Ο λόγος που η κυβέρνηση δεν θέλει να υπάρχει το μέτρο σύγκρισης είναι ευνόητος. Επειδή θα μπορούσε καθένας να δει το παιχνίδι αισχροκέρδειας που έχει στηθεί με την κραυγαλέα ανοχή της κυβέρνησης από το 2021. Να σημειωθεί ότι σε αρκετά προϊόντα οι τιμές ήταν χαμηλότερες και αυξήθηκαν τους τελευταίους μήνες προκειμένου να… μειωθούν λόγω της πρωτοβουλίας Θεοδωρικάκου. Ενδεικτικά, η κέτσαπ Hellmann’s είχε στις 21 Αυγούστου 2024 τιμή 2,99 ευρώ στα MyMarket, ενώ χθες στο e-katanalotis ήταν πάνω από 4,18 ευρώ. Ανοδος 40%. Αρκεί μια μείωση 6% ή 15%;
Στη λίστα των πολυεθνικών που προμόταρε χθες η κυβέρνηση άνευ λόγου κι αιτίας περιλαμβάνονται και κάποιες στις οποίες ο πρώην υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας είχε επιβάλει πρόστιμα πέρυσι το φθινόπωρο για παραβίαση του άρθρου περί φαινόμενων αθέμιτης κερδοφορίας. Συγκεκριμένα, οι Πρόκτερ & Γκαμπλ (1.000.000 ευρώ), ΕΛΑΪΣ – UNILVER (1.000.000 ευρώ), J&J (1.000.000 ευρώ) και Colgate Palmolive (672.000 ευρώ). Τυχαίο ή όχι, οι περισσότεροι από τους 123 κωδικούς προϊόντων αφορούν εταιρίες στις οποίες πέρυσι επιβλήθηκαν πρόστιμα από το υπουργείο Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, η ΕΛΑΪΣ έχει τα 59 εκ των προϊόντων που θα μειωθούν οι τιμές τους, η Πρόκτερ & Γκαμπλ τα 12 και η Colgate τα επτά. Συνολικά 78 από τους κωδικούς προέρχονται από τις πολυεθνικές με τα μεγαλύτερα πρόστιμα τον περασμένο Νοέμβριο.
Οπως γνωστοποιήθηκε χθες, ώστε να μη μείνει αμφιβολία σε κανέναν για ποιον λόγο η λίστα είναι άλλα αντ’ άλλων, η πρωτοβουλία μείωσης τιμής αφορά πρόσκληση του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου προς το σύνολο των προμηθευτών τροφίμων. Και, σχεδόν προειδοποίησε, σε λίγες εβδομάδες θα έχουν αυξηθεί οι κωδικοί σε 600. Ενας Θεός ξέρει τι προϊόντα β’, γ’ ή και καμιάς πραγματικής ανάγκης θα υπάρχουν στην επόμενη λίστα. Η γνώση που έχει ο Θεοδωρικάκος για την αγορά τροφίμων φάνηκε από τις 4 Ιουλίου, όταν δήλωνε με πάσα βεβαιότητα στον Σκάι: «Η πολιτική μας έχει αποτελέσματα. Εκτιμώ ότι μέσα στο καλοκαίρι θα είμαστε περίπου στο μηδέν στον πληθωρισμό τροφίμων». Ο πληθωρισμός τροφίμων ασφαλώς και δεν έπεσε στο μηδέν. Σε χθεσινές του δηλώσεις, πάλι στον Σκάι, ο υπουργός παραδέχτηκε ότι συνέβη το ακριβώς αντίθετο: «Προφανώς το καλοκαίρι υπήρξαν προϊόντα που μειώθηκαν οι τιμές, υπήρξαν όμως και προϊόντα που αυξήθηκαν οι τιμές γιατί αυξήθηκε η ζήτηση». Τώρα διακρίνει πως «πέρυσι τέτοιον καιρό ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 10,4%, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο 3% και αν δεν είχαμε το λάδι 60% πάνω από πέρσι, θα βρισκόταν στο 1%». Πάντως όχι στο μηδέν, όπως υποσχόταν λίγους μήνες πριν.
Τα «αγαθά» με σκόντο
• BARILLA HELLAS (6 διαφορετικοί κωδικοί προϊόντων): Κριθαράκι Misko διάφορες συσκευασίες
• BEIRESDORF HELLAS (6 κωδικοί): Liposan, Hansaplast
• COLGATE PALMOLIVE (7 κωδικοί): Soflan για πλύσιμο στο χέρι 900 ml, Ajax άσπρος σίφουνας 1 lt, Οδοντόκρεμες Max White, 360 medium και Periogard, Στοματικό διάλυμα Periogard
• ELAIS – UNILIEVER HELLAS (59 κωδικοί): Cajoline (25 κωδικοί), Χλωρίνη Klinex (7), AIM Οδοντόκρεμα (4), Axe Stick (6), Ultrex Σαμπουάν (4), Ηellmanns σάλτσες (10), Zwan (3)
• HALEON HELLAS (1 κωδικός): Gorega Power Max
• NUMIL HELLAS (8 κωδικοί): Aptamil 400 gr. για όλες τις ηλικίες, Ηipro Pudding διάφορες γεύσεις, Alpro φυτική κρέμα σόγιας
• UPFIELD HELLAS (5 κωδικοί): ALTIS ελαιόλαδο διάφορες κατηγορίες και συσκευασίες
• ΓΙΩΤΗΣ (1 κωδικός): Αλεύρι για όλες τις χρήσεις 1 κ.
• ΚΥΚΝΟΣ (1 κωδικός): Χυμός τομάτας
• ΕΛΓΕΚΑ (12 κωδικοί): Sunsweet Δαμάσκηνα, Mini Babybel, La vache qui rit, Ferrero Kinder
• ΜΙΝΕΡΒΑ (5 κωδικοί): Χωριό ξίδι κόκκινο, Νίκη ελαιοπυρηνέλαιο, Μαργαρίνη Φαστ Soft
• ΠΡΟΚΤΕΡ & ΓΚΑΜΠΛ ΕΛΛΑΣ (12 κωδικοί): Oral-Β Οδοντόκρεμα διάφορες συσκευασίες, Pampers Active Baby
Δημοσιεύεται στη «δημοκρατία»