Στον αέρα η ασφάλεια του μετρό Θεσσαλονίκης

Του Γιώργου Χατζηδημητρίου

Τα Τέμπη δεν δίδαξαν κανέναν στο Μαξίμου. Όπως και τότε, παραμονές του εγκλήματος, όταν ο πρωθυπουργός ετοιμαζόταν να ανηφορίσει στη Μακεδονία για να εγκαινιάσει το (ανύπαρκτο) σύστημα τηλεδιοίκησης, έτσι και τώρα οργανώνει φιέστες για να κόψει κορδέλες στο μετρό Θεσσαλονίκης, χωρίς να έχει εξασφαλίσει, όπως καταγγέλλεται, την κρισιμότερη προϋπόθεση για τη λειτουργία του έργου: την ασφάλεια των μετακινήσεων.

Το μετρό Θεσσαλονίκης, ίσως το ακριβότερο σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας», αφού στα πάνω από 18 χρόνια που κρατά η κατασκευή του έχει κοστίσει περισσότερα από 300.000.000 ευρώ κι αυτό για λίγα μόλις χιλιόμετρα, θα ήταν ένας βασικός λόγος ώστε οι Θεσσαλονικείς να κηρύξουν διά βίου ανεπιθύμητους όσους πολιτικούς ευθύνονται γι’ αυτό το δούλεμα διαρκείας, από τα χρόνια «της τρύπας του Κούβελα»…

Μόνο η καθυστέρηση που επέβαλε στο έργο ο ίδιος ο Μητσοτάκης το 2019 με άμεση συνεργό την υπουργό «Πολιτισμού» (Τσι)Μενδώνη, προκειμένου να απομακρυνθούν τα παγκοσμίως μοναδικά αρχαία που αποκαλύφθηκαν στον σταθμό Βενιζέλου, κόστισε τουλάχιστον 100.000.000 ευρώ σε αποζημιώσεις στους εργολάβους. Το πράγμα από δω και πέρα παίρνει αγωνιώδη τροπή, καθώς οι ειδικοί προειδοποιούν ότι το μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρέπει να λειτουργήσει πρόωρα για λόγους ασφαλείας!

Το πολύπαθο αυτό έργο, όπως εξηγεί ο καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και της Αττικό Μετρό, έχει ένα ιδιαίτερο τεχνικό χαρακτηριστικό που έχουν λίγα αντίστοιχα στον κόσμο. Είναι αυτόματο. Θα κινείται δηλαδή αυτόματα, χωρίς μηχανοδηγό. Αντίστοιχο αυτόματο μετρό λειτουργεί στην Κοπεγχάγη και τη Μπρέσια της Ιταλίας, καθώς και σε κάποιες ειδικές διαδρομές στο Παρίσι και το Μιλάνο.

Αυτή η ιδιαιτερότητα, προσθέτει ο καθηγητής, προϋποθέτει σύγχρονης τεχνολογίας ηλεκτρονικά συστήματα που εξασφαλίζουν τους απαιτούμενους αυτοματισμούς προκειμένου να λειτουργεί με ασφάλεια χωρίς οδηγό. Οι διεθνείς κανονισμοί ασφαλείας επιβάλλουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια πριν από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του να είναι εξαντλητικά και οι δοκιμές να διαρκέσουν τουλάχιστον 18 συνεχείς μήνες. Όπως συνέβη στην Κοπεγχάγη, όπου λειτουργεί το πρώτο μετρό στην Ευρώπη χωρίς οδηγούς και μάλιστα 24 ώρες την ημέρα, επί επτά ημέρες την εβδομάδα.

Η εκεί λειτουργός εταιρία του μετρό, λέει ο καθηγητής Μυλόπουλος (tvxs.gr), «μας διαβεβαίωνε, όταν την είχαμε επισκεφτεί το 2019, ότι είναι εγκληματικό ένα τέτοιο αυτόματο μετρό να δοθεί σε λειτουργία πριν ολοκληρωθούν εξαντλητικές δοκιμές των αυτόματων δρομολογίων επί 18 συνεχείς μήνες». Στη Θεσσαλονίκη όχι μόνο δεν συμβαίνει αυτό, υπογραμμίζουν οι γνώστες, αλλά και το προσωπικό που θα έπρεπε να έχει εκπαιδευτεί επί μακρόν προσλήφθηκε μόλις τον περασμένο Μάρτιο και φυσικά δεν είναι εύκολο να ανταποκριθεί στα αυξημένα καθήκοντα λειτουργίας μιας γραμμής χωρίς μηχανοδηγούς.

Ήδη, σύμφωνα με δημοσιεύματα («Εφ.Συν.») αποσιωπήθηκαν ατυχήματα, όπως ο εκτροχιασμός βαγονιού και η μετωπική σύγκρουση συρμών με πολύ μικρή ταχύτητα στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Τι θα συμβεί σε ανάλογη περίπτωση με κανονικές ταχύτητες και τους συρμούς γεμάτους κόσμο στις υπόγειες στοές; Μπορούν οι ιδιώτες Ιταλογάλλοι που το ανέλαβαν -λες και το Δημόσιο δεν είχε τη δυνατότητα, όπως συμβαίνει στην Αθήνα- αλλά και ο Μητσοτάκης να διαβεβαιώσουν ότι το μετρό θα είναι ασφαλές;

Για την ώρα στο Μαξίμου, μαθαίνουμε, ερίζουν για το ποιος Θεσσαλονικιός καλλιτέχνης θα δώσει τον εορταστικό τόνο και αν θα είναι ο Σαββόπουλος ή ο Ρέμος. Εν προκειμένω, μήπως θα ήταν προτιμότερο να το αναλάβουν οι Άγαμοι Θύται;

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Τελευταία άρθρα

Επιχείρηση «κάθαρση» ως προπέτασμα καπνού

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη χάνει με γοργούς ρυθμούς και τις κοινωνικές συμμαχίες της και τα διεθνή ερείσματά της....

Την πατρίδα ουκ ελάττω παραδώσω

Less is more. Το λιγότερο είναι περισσότερο. Ερώτησαν κάποτε την Ουγκαρο-Αμερικάνα ηθοποιό Ζα Ζα Γκαμπόρ...

Μακεδονικός Αγώνας, Παύλος Μελάς και ΚΚΕ

Συμπληρώνονται φέτος 120 χρόνια από την έναρξη του ενόπλου Μακεδονικού Αγώνα εναντίον των Τούρκων και των Βουλγάρων. Ένα κορυφαίο...

Τσουνάμι παραιτήσεων στο Ναυτικό προκαλεί ανησυχία

Εξαιρετικά ανησυχητικά στοιχεία -ειδικά σε αυτή την κρίσιμη, σχετικά με την αμυντική ετοιμότητα και θωράκιση της χώρας, συγκυρία- για...