Του Κώστα Πρώιμου
Σκηνικό σε δημοφιλέστατο τουριστικό προορισμό προ ολίγων ημερών: Καμιά δεκαριά Κορεάτες τουρίστες είχαν αγοράσει φθηνής μάρκας μπυρόνια σε κουτάκια και τα απολάμβαναν καθήμενοι έξω από μίνι μάρκετ. Μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού. (Πολλές είναι ήδη οι αναφορές ίδιας καταναλωτικής τακτικής τουριστών σε διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας).
Στο διπλανό κεντρικό πάρκο, γινόταν «σκοτωμός» όχι φυσικά για ένα τραπέζι σε κάποιο καφέ ή εστιατόριο παρά για ένα παγκάκι ή έστω για μια θεσούλα σε αυτό. Πορτοκαλάδες ανά χείρας και κάνα σουβλάκι. Εκατοντάδες παιδάκια έπαιζαν με τα παιχνίδια τους ανέμελα και ευτυχισμένα. Μόνο που στα πρόσωπα των γονέων τους μπορούσες να διαβάσεις την απόγνωση…
Κάποιοι ενδέχεται διαβάζοντας τα παραπάνω να θεωρήσουν ότι υπερβάλλουμε. Δυστυχώς όχι. Ακόμη και ο εμβληματικός Αύγουστος που αποτελούσε το ισχυρότερο και πιο σίγουρο χαρτί όλων των θερινών τουριστικών επιχειρήσεων θα αποδειχτεί αν μη τι άλλο εισπρακτικά (ας μας επιτραπεί να το θέσουμε κομψά) διαφορετικός.
Δεν παρατηρήθηκε τούτη τη φορά το αναμενόμενο και σωτήριο συνεχόμενο τιγκάρισμα στα περισσότερα μαγαζιά της καφεστίασης με αρκετά αριθμητικά και ποσοτικά δεδομένα από πολλές χαρακτηριστικές τουριστικές περιοχές της χώρας.
Μεγάλη κινητικότητα ναι, αλλά η κατανάλωση και συνεπώς οι εισπράξεις κατά πολύ κατώτερες των προσδοκιών για ένα μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων.
Όπως μας είπαν έμπειροι επαγγελματίες της εστίασης το κακό φαινόταν εξαρχής. Με μια σταθερή πτώση ανά μήνα αρχής γενομένης από τον Απρίλιο, της τάξεως του 30% περίπου συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του ’23, η επέλαση της επιδεινούμενης ύφεσης κατάφερε να σπάσει τελικά και το «ψυχολογικό φράγμα» του τρέχοντος Αυγούστου.
Αν και απομένουν δέκα μέρες για το τυπικό τέλος της κορύφωσης της σεζόν, θα ήταν ανερμάτιστο να περιμένουμε κάτι το θετικό.
Όσοι δε, πιστεύουν στην επιμήκυνση της εφετινής σεζόν θα τους λέγαμε ότι ο «πνιγμένος πιάνεται από τα μαλλιά του». Ας σταματήσουν οι ιθύνοντες να επαίρονται για τις όντως αυξημένες αφίξεις από τα διεθνή αεροδρόμια, δεδομένου ότι υποδεχόμαστε μπατιροτουρίστες σε τραγικά και εγκληματικά μεγάλο ποσοστό! Ο μέσος Έλληνας «πέθανε» ως καταναλωτής και πελάτης καθώς πλέον με δυσκολία θα βγει για να φάει με την οικογένειά του δύο σουβλάκια. Οι υπόλοιποι, οι τουρίστες τη βγάζουν στην πλειοψηφία τους είτε μέσα στα ξενοδοχεία με το “all inclusive” είτε στα παγκάκια και τα μίνι μάρκετ. Δείτε το να συμβαίνει γύρω σας μας έλεγαν με θυμό και απογοήτευση, αρκεί μια βόλτα για να το διαπιστώσετε.
Ποιος να το περίμενε, ότι ακόμη και το βαθιά φιλοκυβερνητικό «Πρώτο Θέμα» θα αναδείκνυε δημοσιογραφικά μόλις προχθές την ανωτέρω πρωτοφανή και αλγεινή κατάσταση. Ασφαλώς και δεν ετέθη κανείς καθ΄ ύλην αρμόδιος προ των ευθυνών του στο σχετικό ρεπορτάζ, δεν καταγγέλθηκε η καλπάζουσα ακρίβεια που πιέζει τα λειτουργικά έξοδα των χειμαζόμενων επιχειρήσεων και συνεπώς εκτοξεύει τις τιμές των υπηρεσιών τους. Αντιθέτως, η συγκεκριμένη εφημερίδα «είδε» στην τεράστια καθίζηση που παρατηρείται στις εισπράξεις της καφεστίασης και στη στροφή των τουριστών στα μίνι μάρκετς μια τεράστια επενδυτική ευκαιρία: Την επέκταση των αλυσίδων τροφίμων προκειμένου να καλυφθούν στο έπακρον οι ανάγκες της νέας αυτής τάσης!
Όσο για την τύχη χιλιάδων εστιατορίων και καφέ; Ποιος νοιάζεται;
Θα προτείναμε στους δήμους που τυγχάνουν τουριστικής δημοφιλίας να αφυπνιστούν με αιτία και αφορμή την τεράστια σε σύλληψη ιδέα του «Πρώτου Θέματος» να το πάνε το ζήτημα το αναπτυξιακό και ένα βήμα παρακάτω προς ίδιον όφελος: Αφού πλέον λόγω αφραγκίας γίνεται ο κακός χαμός στα πάρκα και τις πλατείες, να μπουν στη διαδικασία να χρεώνουν τα παγκάκια στους ενδιαφερόμενους! Δέκα ευρώ την ώρα! Δεκτές και οι μειωμένες χρεώσεις πάντα με κοινωνικά κριτήρια! Εννοείται πως θα γίνουν και σχετικές δημοτικές αναπλάσεις στις οποίες θα κατασκευαστούν χιλιάδες καινούργια παγκάκια! Και επειδή κανείς δε χάνεται, οι επιχειρήσεις καφεστίασης θα μπορούσαν να μετατραπούν σε μουσεία εναλλακτικού τουρισμού! Με εκπαιδευμένο ξεναγό: Εδώ κυρίες και κύριοι, σερβίριζαν το καλύτερο κοτόπουλο στα κάρβουνα, εκεί έφτιαχναν τα πιο δυνατά κοκτέιλς κλπ. Παραδίπλα μαγείρευαν ολόφρεσκα ψάρια κλπ…
Τι ακόμη το σκέφτεστε;
Όταν μια πορτοκαλα μπλε την αγοράζω 0,68€ στο σούπερ μάρκετ γιατί σε παραλιακό καφέ στην Εύβοια μου την σερβιρη στα 3 € αυξηση 240% άσε που το μαγαζί την αγοράζη σε τιμή χονδρικής
Στη παραλια Στομιο Φιλιατρων αναψυκτικο 4 ευρω στο χερι χωρις σερβιρισμα για να τη παρω στην παραλια στη ομπρελα που ειχα φερει απο το σπιτι μου!