Με προχειρότητα, κακή τηλεοπτική κάλυψη και σκηνοθεσία η πρεμιέρα των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι
Του Γιώργου Σηφάκη
Όσοι περίμεναν μια φαντασμαγορική τελετή έναρξης από το Παρίσι απογοητεύτηκαν οικτρά. Το όλο θέαμα ήταν μέτριο έως φτηνό, με κακή τηλεοπτική κάλυψη, τραγική σκηνοθεσία και χωρίς κάποια εντυπωσιακή θεματογραφία, ούτε στην έναρξη, αλλά ούτε και κατά τη διάρκεια της τελετής. Το Παρίσι ύστερα από 100 χρόνια φιλοξενεί ξανά τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Μάλιστα, για πρώτη φορά στα 128 χρόνια ζωής των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων η τελετή έναρξης πραγματοποιήθηκε εκτός σταδίου, με τη γαλλική πρωτεύουσα να μετατρέπεται σε στάδιο και θέατρο μαζί. Η παραδοσιακή παρέλαση των αθλητών έγινε με σκάφη κατά μήκος του Σηκουάνα, περνώντας από τα πιο εμβληματικά αξιοθέατα της πόλης του φωτός.
Ο Σηκουάνας, η κύρια υδάτινη αρτηρία της πόλης, αντικατέστησε τον παραδοσιακό στίβο, ενώ οι προκυμαίες έγιναν κερκίδες θεατών και φιλοξένησαν περισσότερους από 300.000 στις όχθες του ποταμού. Η διαδρομή της παρέλασης κατά μήκος του Σηκουάνα ήταν ένα οπτικό ταξίδι στην ιστορία και την αρχιτεκτονική του Παρισιού, αλλά δεν είχε τη φαντασία και την τεχνική αρτιότητα που θα περίμενε κάποιος από τους Γάλλους.
Η γέφυρα Austerlitz, δίπλα στο Jardin des Plantes, ήταν το σημείο εκκίνησης.
Φυσικά, πρώτη, όπως πάντα στην παρέλαση, ήταν η ελληνική αποστολή, με επικεφαλής τους σημαιοφόρους μας Γιάννη Αντετοκούνμπο και Αντιγόνη Ντρισμπιώτη. Όμως, τα πλάνα από την ελληνική αποστολή δεν ήταν και πολύ καλά. Ο Γιάννης Αντετοκούνμπο δεν φάνηκε σχεδόν καθόλου, ενώ ο σκηνοθέτης στάθηκε ελάχιστα πάνω της.
Η όλη εκδήλωση ήταν ένας συνδυασμός παρέλασης και σκηνών από τα διάφορα ιστορικά σημεία του Παρισιού, με πολύ χορό και τραγούδι, που όμως για το μάτι του θεατή, λόγω της κακής τηλεοπτικής κάλυψης, ήταν απόλυτο φιάσκο. Απογοήτευση προκάλεσε η εμφάνιση της διάσημης Lady Gaga.
Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια, χωρίς προφανώς να ευθύνεται η ίδια, αλλά οι διοργανωτές, παρουσίασε ένα φτηνό σόου. Έκανε την εμφάνισή της τραγουδώντας στα γαλλικά. Συνοδευόταν από 10 χορευτές πάνω σε μία από τις γέφυρες και έκανε το όλο σόου με τεράστια προχειρότητα.
Οι αποστολές διέσχισαν 6 χιλιόμετρα κατά μήκος του Σηκουάνα, περνώντας κάτω από ιστορικές γέφυρες και από εμβληματικά ορόσημα, όπως η Παναγία των Παρισίων (ίσως το πιο εντυπωσιακό κομμάτι με τους ακροβάτες) και το Λούβρο, καθώς και από ορισμένους χώρους διεξαγωγής των Αγώνων, όπως η Esplanade des Invalides και το Grand Palais. Οι αθλητές και οι αθλήτριες (11.000 τον αριθμό επέβαιναν σε περισσότερα από 100 σκάφη) κατέληξαν τελικά απέναντι από το Τροκαντερό -την πλατεία πλησίον του Πύργου του Αϊφελ-, όπου άναψε το καζάνι της ολυμπιακής φλόγας, και έτσι κηρύχθηκε επίσημα η έναρξη των Αγώνων.
Σε κάθε γέφυρα κατά μήκος της διαδρομής της παρέλασης υπήρχαν χορευτές, ενώ 1,5 δισ. άνθρωποι από όλον τον κόσμο είδε μέρος ή ολόκληρη την τελετή. Πέρα από τον πρόεδρο της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ και τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, το «παρών» έδωσαν πολλές προσωπικότητες, μεταξύ των οποίων και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Εν κατακλείδι, αυτή ήταν ίσως μία από τις χειρότερες τελετές έναρξης σε Ολυμπιακούς Αγώνες και ασορτί ήταν και η μετάδοση από την ΕΡΤ, με αδιάβαστους παρουσιαστές, οι οποίοι δεν γνώριζαν ούτε τα ιστορικά σημεία της πόλης του φωτός να περιγράψουν ούτε τους συμβολισμούς που έδιναν οι διοργανωτές.
Σαμποτάζ στα τρένα και απίστευτο χάος
Χάος! Στον… ύπνο πιάστηκαν οι γαλλικές Αρχές, καθώς υπήρξε σαμποτάζ στο σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Παρίσι με τη βόρεια, δυτική και ανατολική Γαλλία, επηρεάζοντας το πρόγραμμα 800.000 επιβατών.
Το σχέδιο ήταν οργανωμένο, καθώς άγνωστοι έδρασαν τα ξημερώματα της Παρασκευής προκαλώντας ζημιές και «παραλύοντας» το δίκτυο των τρένων υψηλής ταχύτητας. Σε συνέντευξή του στον γαλλικό τηλεοπτικό σταθμό TF1, ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών Πατρίς Βεργριέτ υποστήριξε πως βρέθηκαν εμπρηστικοί μηχανισμοί, δίχως να δώσει περαιτέρω πληροφορίες για το ποιοι ευθύνονται για τις εγκληματικές ενέργειες, με τις δυνάμεις ασφαλείας να βρίσκονται σε επιφυλακή.
Η εισαγγελέας του Παρισιού Λορ Μπεκιό γνωστοποίησε πως η Εθνική Δικαστική Αρχή για την Καταπολέμηση του Οργανωμένου Εγκλήματος (Junalco) διεξάγει έρευνα για φθορά περιουσίας που δύναται να βλάψει τα θεμελιώδη συμφέροντα του έθνους, επιθέσεις σε αυτοματοποιημένο σύστημα επεξεργασίας δεδομένων από οργανωμένη συμμορία και συνωμοσία κακοποιών με σκοπό τη διάπραξη αυτών των εγκλημάτων και αδικημάτων. Η έρευνα διεξάγεται επίσης για φθορά και απόπειρες πρόκλησης φθοράς με επικίνδυνα μέσα από οργανωμένη συμμορία, εγκλήματα για τα οποία μπορεί να επιβληθεί ποινή κάθειρξης 20 ετών και πρόστιμο 150.000 ευρώ, πρόσθεσε.
Εμπρηστικός μηχανισμός
Όπως ανέφερε και ο ραδιοτηλεοπτικός σταθμός BFMTV, εμπρηστικός μηχανισμός είχε βρεθεί στη Μασσαλία τον περασμένο Μάιο στη γραμμή LGV, όταν η ολυμπιακή δάδα βρισκόταν στην πόλη, σύμφωνα με αστυνομική πηγή. Από την πλευρά της η υπουργός Αθλητισμού της Γαλλίας Αμελί Ουντεά-Κασταρά περιέγραψε το σαμποτάζ ως «ξεκάθαρα αποκρουστικό» και τόνισε ότι γίνεται εκτίμηση της ζημιάς και του αντίκτυπου που αυτή θα έχει στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Όπως ενημέρωσε η εταιρία σιδηροδρόμων SNCF, «εκτρέπουμε ορισμένα τρένα σε κλασικές γραμμές, αλλά θα χρειαστεί να ακυρώσουμε μεγάλο αριθμό δρομολογίων» προσθέτοντας πως «βρίσκονται ήδη στο σημείο συνεργεία για να κάνουν αποτίμηση και να αρχίσουν τις επισκευές. Η κατάσταση αυτή αναμένεται να διαρκέσει όλο το Σαββατοκύριακο». Αυτό θα επηρεάσει 800.000 επιβάτες, διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος της SNCF Ζαν-Πιερ Φαραντού σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.
Εξάλλου έχουν επηρεαστεί και τα τρένα Eurostar που συνδέουν το Παρίσι με το Λονδίνο και τις Βρυξέλλες, σύμφωνα με τον πίνακα ελέγχου της εταιρίας στο διαδίκτυο, και θα ακυρωθεί περίπου το 25% των δρομολογίων που ήταν προγραμματισμένο αυτό το τριήμερο.
Δημοσιεύεται στη «δημοκρατία»
Περισσότερο θέλησαν να προβάλλουν το Παρίσι ως Πόλη και έως καθόλου την
έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων.
Αυτό έχει να στείλει ένα βαθύτερο μήνυμα το τι βιώνει ο Δυτικός κόσμος
αλλά και τι ήθελε ακολουθήσει ως επακόλουθο.
Τους ήθελε και η βροχή ως να έστελνε ένα επίσης κακό σημάδι ο καιρός.
Η εικόνα έχει βαθύ αντίκτυπο σε όλα αυτά τα νέα παιδιά που απαρνούνται
άλλες απολαύσεις της ζωής, τα δίνουν όλα για αυτή την χρονική στιγμή.
Εισπράττουν προχειρότητα, μιας μορφής ταλαιπωρία έως απαξίωση στο
εάν και κατά πόσο τελικά πρέπει να τα διακρίνει ο ένθερμος ενθουσιασμός
της ιδέας, της συμμετοχής, της διεκδίκησης διάκρισης.
Κάπως έτσι ένα γεγονός με τεράστια διεθνή απήχηση φθίνει, ξεθωριάζει,
παύει να τονώνει το ενδιαφέρον, την αγάπη, την ελπίδα και το όνειρο.
Και ως μήνυμα καιρών, πέρα από προσοχή και διορθώσεις πόσο αντέχει
στο χρόνο.