Οι μαθητές θα εξετάσουν γραπτές πηγές και οπτικό υλικό που αφορούν το Κυπριακό και αναφορές των Ηνωμένων Εθνών για τα «δεινά που υπέστησαν σε πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο οι Τούρκοι στην Κύπρο»
Του Σάββα Καλεντερίδη
Ευτυχώς που η Τουρκία δεν κρύβει την εθνική της στρατηγική και μας δίνεται η δυνατότητα να την αντιληφθούμε, όσοι φυσικά έχουν ενδιαφέρον για το θέμα.
Η παιδεία στην Τουρκία είναι πεδίο στο οποίο το τουρκικό κράτος επενδύει πολλά. Στα μαθήματα Ιστορίας το υπουργείο Παιδείας φροντίζει να περνάει στους μαθητές θέματα εθνικής στρατηγικής και εξωτερικής πολιτικής, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτόν μια εθνική συνείδηση που θα στηρίξει αργότερα χωρίς καμία αμφιβολία και με «κλειστά τα μάτια» τις ανάλογες επιλογές των τουρκικών κυβερνήσεων.
Το υπουργείο Εθνικής Παιδείας παρουσίασε πρόσφατα για διαβούλευση στο κοινό το προσχέδιο του νέου προγράμματος σπουδών. Κεφάλαια όπως «Γαλάζια Πατρίδα», «Προσφυγικό», «Ζήτημα Ναγκόρνο-Καραμπάχ», «Σύστημα Προεδρικής Κυβέρνησης», «Ζήτημα Παλαιστίνης» προστέθηκαν στο μάθημα «Ιστορία της Επανάστασης και Κεμαλισμός της 12ης τάξης.
Το κεφάλαιο «Ποντιακό Ζήτημα, Αρμενικό Ζήτημα/Εκτοπισμός, Γεγονότα του 1915» στο προηγούμενο πρόγραμμα σπουδών άλλαξαν ονομασία και αναφέρονται ως «Αβάσιμες αξιώσεις Ποντίων – Αβάσιμες αξιώσεις Αρμενίων» στο νέο προσχέδιο του προγράμματος σπουδών.
Το προσχέδιο του νέου προγράμματος σπουδών, που ονομάστηκε Μοντέλο Εκπαίδευσης του Αιώνα της Τουρκίας από το υπουργείο Εθνικής Παιδείας, παρουσιάστηκε για διαβούλευση στο κοινό, δίνοντας διορία μια εβδομάδα για υποβολή προτάσεων.
Στο προσχέδιο του νέου προγράμματος σπουδών επιχειρείται με πονηρό τρόπο η υποβάθμιση της κεμαλικής ιδεολογίας, ενώ γίνεται προσπάθεια να αναδειχθεί η ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, μέσω της σύγκρισης σε σχετικό κεφάλαιο του Οθωμανικού Συντάγματος με τα κεμαλικά Συντάγματα του 1921 και του 1924.
Σημειώνεται ότι με το κεφάλαιο «Η θαλάσσια γεωπολιτική της Τουρκίας και η Γαλάζια Πατρίδα» επιχειρείται να γίνει συνείδηση των Τούρκων από τα παιδικά εφηβικά τους χρόνια ότι το μισό Αιγαίο και η Κύπρος είναι «τουρκική πατρίδα». Δεν είναι τυχαίο γεγονός η χρήση της λέξης «πατρίδα» στο θέμα αυτό.
Επίσης, αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός ότι το τουρκικό υπουργείο Παιδείας κρατάει ακόμα ζωντανό το «Ποντιακό Ζήτημα». Προφανώς, κάτι ξέρει.
Οι επιχειρούμενες αλλαγές στο «Μοντέλο Εκπαίδευσης του Αιώνα της Τουρκίας» από το υπουργείο Εθνικής Παιδείας έχουν ως εξής:
Το κεφάλαιο «Αρμενικό Ζήτημα»» άλλαξε σε «Αβάσιμες αρμενικές αξιώσεις»
Το κεφάλαιο «Ποντιακό Ζήτημα, Αρμενικό Ζήτημα/Εκτοπισμός, Γεγονότα του 1915» στο πρόγραμμα σπουδών του 2018 του μαθήματος της Επανάστασης άλλαξαν στο νέο προσχέδιο προγράμματος σπουδών. Σύμφωνα με το νέο προσχέδιο του προγράμματος σπουδών, οι έννοιες αυτές αντικαταστάθηκαν με τις εκφράσεις «Αβάσιμες αξιώσεις Ποντίων – Αβάσιμες αξιώσεις Αρμενίων». Μεταξύ των καθοδηγητικών ερωτήσεων που θα μπορούσαν να τεθούν στους μαθητές είναι η ερώτηση «Ποιοι θα μπορούσαν να είναι οι λόγοι για την εμφάνιση αβάσιμων αρμενικών αξιώσεων;» Στο προσχέδιο αναφέρεται ότι «στον κατάλογο της προτεινόμενης βιβλιογραφίας θα πρέπει να συμπεριληφθούν βιβλία γραμμένα από ικανούς ανθρώπους στον τομέα τους για τα θέματα του Πόντου και το αβάσιμο των αρμενικών ισχυρισμών».
Το κεφάλαιο «Παλαιστινιακό Ζήτημα» προστέθηκε στο πρόγραμμα σπουδών
Το «Παλαιστινιακό Ζήτημα» προστέθηκε στο νέο προσχέδιο. Το θέμα, το οποίο αντιμετωπιζόταν μόνο ως «Σιωνιστικό Ζήτημα» στο προηγούμενο πρόγραμμα σπουδών, επεκτάθηκε και αντιμετωπίστηκε ως «Το Παλαιστινιακό Ζήτημα και τα ζητήματα της αλλαγής μορφής της αποικιοκρατίας». Το νέο προσχέδιο αναφέρει ότι ο μαθητής πρέπει «με βάση δείγματα κειμένων και γεγονότων, να αξιολογεί τις σιωνιστικές δραστηριότητες και το Παλαιστινιακό Ζήτημα ως προς τη σημασία της δίκαιης δράσης».
«Γαλάζια Πατρίδα, Ναγκόρνο-Καραμπάχ και το Προσφυγικό» στο προσχέδιο προγράμματος σπουδών
Στο νέο προσχέδιο προγράμματος σπουδών προστέθηκαν τα εξής θέματα που είναι σχετικά με την εξωτερική πολιτική της Τουρκίας «Η θαλάσσια γεωπολιτική της Τουρκίας και η Γαλάζια Πατρίδα», «Οι αβάσιμες αρμενικές αξιώσεις και η τρομοκρατία της οργάνωσης ASALA», «Το πρόβλημα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ». Υπογραμμίζεται ότι οι μαθητές θα πρέπει να ενθαρρύνονται να εξετάζουν αυτά τα θέματα υπό το πρίσμα των γεωπολιτικών αλλαγών.
Μπορεί να ζητηθούν βιογραφίες ανθρώπων, όπως οι Αλία Ιζετμπέγκοβις και Ραούφ Ντενκτάς
Στο νέο προσχέδιο του προγράμματος σπουδών αναφέρεται ότι οι μαθητές θα κληθούν να κάνουν εργασίες για το σπίτι, παρουσιάσεις, εκθέσεις κ.λπ. για διαφορετικά θέματα. Απαιτείται από τους μαθητές να διεξάγουν έρευνα για τους διπλωμάτες που εκτέλεσε η αρμενική οργάνωση ASALA και να δημιουργήσουν ένα «Άλμπουμ Μαρτύρων Διπλωματών», με βάση σχετική έρευνα που θα κάνουν. Επίσης, αναφέρεται ότι οι μαθητές θα κληθούν να συγγράψουν τις βιογραφίες, τη δράση και το έργο προσωπικοτήτων όπως ο Αλίγια Ιζετμέγκοβιτς, ο Ραούφ Ντενκτάς, ο Αχμέτ Σαδίκ κ.ά. Οι μαθητές θα κληθούν να εξετάσουν γραπτές πηγές και οπτικό υλικό που αφορούν το Κυπριακό, καθώς και αναφορές των Ηνωμένων Εθνών για τα «δεινά που υπέστησαν σε πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο οι Τούρκοι στην Κύπρο». Επίσης, οι μαθητές θα πρέπει να ετοιμάσουν μια έκθεση που να αποκαλύπτει τις «αδικίες που υφίστανται οι Τούρκοι στην Κύπρο, να δείξουν το νησί της Κύπρου στον χάρτη και να εξηγήσουν προφορικά τη σημασία του νησιού για την Τουρκία».
Οι μαθητές θα κληθούν να απαριθμήσουν τα ονόματα των τουρκικών δημοκρατιών, για να εμπεδωθεί το «παντουρκικό όραμα».
Τέλος, οι μαθητές θα κληθούν να εξηγήσουν τις ζημιές που προκλήθηκαν στην Τουρκική Δημοκρατία από τη δράση της κουρδικής απελευθερωτικής οργάνωσης PKK/PYD, από το Ισλαμικό Κράτος και από το Δίκτυο Γκιουλέν «FETO», καθώς και τη ζημιά που έχουν προκαλέσει τα πραξικοπήματα που έγιναν στην Τουρκία. Μπορεί να τους ζητηθεί να παρακολουθήσουν ταινίες μικρού μήκους για τις ζημιές που προκλήθηκαν στην Τουρκική Δημοκρατία από τα παραπάνω θέματα.